• Josefin

Resultatet av Creative Game Challenge by Metso

Intersective Innovation och Innovation Game har annordnat norrlands första Creative Game Challenge - en tävling med mål att, till Exploratoriet i Skellefteå, skapa en teknikupplevelse för barn. Eventsponsor var Metso i Ersmark som med denna satsning ville sprida information kring sin verksamhet till teknikintresserade i alla åldrar.


De EU-finansierade projekten Intersective Innovation och Innovation Game hade värvat nära trettio tävlande som på lördag morgon träffades i Exploratoriets lokaler. Dagen började med att Metso höll en presentation av tävlingens tema, dvs tillverkning och användning av gummi samt kvarnfoder. Därefter delade de tävlande in sig i lag och började skissa på olika tävlingsbidrag.

Metso presenterar företaget och tävlingens tema.

Oskar Svanberg, Arctic Game Lab, och Josefin Lundberg, Intersective Innovation, diskuterar hur kvarninfodringar bör visualiseras i en VR-miljö med Jakob Olofsson från lag Mining Krewe (en av vinnarna).


Idéerna bollades gentemot Metsos personal som även tillhandahöll faktakunskaper och inspiration. Under resten av helgen växte sedan några starka tävlingsbidrag fram och när väl målklockan klämtade vid tretiden på söndag eftermiddag så var det fem starka - men helt olika - upplevelser som presenterades.


Jannike Lindbergh från T2 College/SkeMake presenterar ett väggmonterat kulspel där kulbanan påverkas genom att flytta gummibitar med olika egenskaper.


Erik Okfors från lag Creative 4 (en av vinnarna) visar sitt tävlingsbidrag - en samling minispel för dator och läsplatta.

Camilla Ulander, Metso, testar en VR-upplevelse där man är inne i en gruvkvarn med Metso’s gummikvarnfoder - samtidigt som malmen mals.


Uppskattad presentation av ett VR-baserat management-spel där resurserna kastas ut på en karta.


Efter att alla tävlingsbidrag presenterats sammanträdde juryn och återkom sedan med beskedet att de inte kunnat enas utan istället valt att utropa två vinnare: Mining Krewe (Jakob Olofsson, Lukas Lindberg, Tea Johansson, Rebecka Pettersson och Mattias Svedjevik) som hade byggt en VR-upplevelse - och Creative 4 (Erik Okfors, Martin Sperens, Emil Sundström och Ahmed Afif Monrat) som hade skapat en samling minispel.


Vinnarna fick dela på prissumman på 25.000 SEK och kan även att få i uppdrag att, för ytterligare 25.000 SEK, färdigställa sina bidrag.


Förhoppningen är att upplevelserna inom kort ska finnas utställda på Exploratoriet.