• Josefin

Digitala affärer - så lyckas du med kreativa möten

Uppdaterad: maj 26



Fler än någonsin jobbar just nu hemma på många arbetsplatser, och plötsligt behöver vi sköta alla våra uppgifter på distans – från möten till workshops, skapandet av affärsplaner och försäljning. Då gäller det att hitta digitala lösningar för såväl videomöten och budgetarbete som enkel vardagskommunikation.


Med start i början av juni sätter vi därför fokus på digital försäljning och hjälpmedel som kan underlätta din affär. Vi erbjuder en kostnadsfri webinarieserie på fyra tillfällen som ger dig en verktygslåda för att kunna hålla kreativa digitala möten med både kunder och personal. 


2 juni 08:30-09:30

Videomöten med Zoom - Marcus Olsson, Go Business Zoom är ett användarvänligt program för professionella och effektiva videomöten. Här får du tips som förbättrar och förenklar dina videomöten. Vi hjälper dig igång och visar hur du startar, schemalägger och bjuder in och genomför videomöten och workshops med Zoom. Du får bland annat se hur du delar din skärm, använder en virtuell whiteboard och spelar in möten.


Go Business är en inkubator med uppdrag är att främja nya idéer och väcka intresse för företagande i norra Sverige. De erbjuder hjälp och stöd att gå från tanke till handling med hjälp av inspiration och värdefulla idégenereringsverktyg. Go Business har fasta inkubatorer i Piteå, Luleå och Skellefteå, men har också utvecklat en digital testbädd, vilket innebär att du som entreprenör kan få hjälp oavsett var i Norra Sverige du befinner dig.


5 juni 08:30-09:30

Hur säljer vi till kunder när vi inte kan träffas? - Marie Andervin & Charlotte Wormbs, DigJourney

För många verksamheter har denna tid inneburit enorma påfrestningar och förmågan att ställa om, innovera, både sitt erbjudande och hur man jobbar har för många varit svårt. Men det är inget omöjligt uppdrag. Marie Andervin och Charlotte Wormbs delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter. 


  • Den digitala sälj logiken - När marknadsföring och försäljning blir samma sak. Möt din kund i digitala kanaler med förtroende, kunskap och service.

  • Navigera rätt i det digitala landskapet - hitta nya kanaler för tillväxt?

  • Vad betyder digital försäljning för en B2B-säljare? Se bortom ehandeln som försäljningskanal och förstärk din säljprocess med digitala verktyg.

  • Konkreta mål ger tydliga resultat. Hitta dina nyckeltal och skapa rutinen för att kontinuerligt mäta och förbättra.


9/6 08:30 - 09:30

Idégenerering med Svava - Lotta Strand Hur kommer vi på idéer, slår samman idéer, röstar fram den bästa? Hur skapar vi engagemang, utan att vara i samma rum? Svava (tidigare Idea Hunt) är verktyget du behöver för att ha en workshop på distans och på video. Här finns mallar för olika delar i idéprocessen, till exempel brainstorming och SWOT-analyser, och verktyget guidar er till och med igenom workshopen. Allt blir dokumenterat automatiskt och man kan bygga engagemang genom omröstningar mm. 


11/6 08:30-09:30

Sprinta med Miro - David Granström & Lars Huring och Johanna Bodin, Tromb Miro är en digital whiteboard-plattform där du kan ha kreativa möten på distans eller bygga upp affärsmodeller, kundresor och personas tillsammans med andra. Förutom digitala post it-lappar erbjuder Miro mallar för många moment inom agil problemlösning och design thinking. Under den här workshopen får du lära dig några bra knep för kreativa workshops på distans och även själv prova på Miro i praktiken. Digitala affärer är en aktivitet i projektet Intersective Innovation och arrangeras i samarbete med Innovationsledarna. Läs mer om arrangörerna under "Om Digitala Affärer" till höger. Anmälan via länk: https://invajo.com/l/u2b8o1bywh



Varmt välkommen!